Företagen ger Nynäshamn rekordhögt betyg - 52 placeringar upp

Företagen i Nynäshamns kommun har tyckt till i SKR’s årliga servicemätning Insikt om hur de upplever kommunens service. Resultatet för 2023 landar på 77 i måttet Nöjd-Kund-Index (NKI), vilket är det högsta betyget för Nynäshamn sedan mätningen startade 2012.

Servicemätningen Insikt mäter nöjdheten hos de företagare som varit i kontakt med kommunen inom något av områdena bygglov, brandskydd, miljö- och hälsoskydd, markupplåtelse, livsmedelskontroll eller serveringstillstånd. Även området upphandling mäts men redovisas separat från den övriga undersökningen, och mäts i måttet Nöjd-Upphandlings-Index (NUI).

Högt betyg inom samtliga områden

För första gången sedan mätningen startade ges också samtliga områden i Nynäshamns kommun ett betyg över 70, vilket är ett högt betyg enligt betygsskalan (maximalt betyg är 100). Med ett övergripande resultat på 77 hamnar Nynäshamn även över Sverigesnittet samt snittet för Stockholms län. I den nationella rankingen placerar sig Nynäshamns kommun på plats 81, vilket är en förbättring med 52 placeringar jämfört med förgående år.

Mätningen visar att företagen är extra nöjda med kommunens bemötande, kompetens, rättssäkerhet och tillgänglighet. Information på webbplatsen och bättre digitala tjänster är däremot två områden som företagen önskar förbättras.

– Att betyget höjs ytterligare jämfört med förgående år är otroligt glädjande. Ett tydligt kvitto på det fina arbete som våra medarbetare utför dagligen. Vi lägger stort fokus på att stärka vår närvaro och service och jobbar ständigt med att bli ännu bättre, förklarar Marcus Svinhufvud (M), kommunstyrelsens ordförande.

Allra högst betyg får brandskydd och markupplåtelse – båda med ett NKI på 85, vilket är ett Mycket högt betyg enligt betygsskalan.

Även området upphandling förbättrar sitt betyg från 65 till 69, som är ett godkänt betyg och högre än snittet för både Sverige och jämförelsegruppen ”Pendlingskommun nära storstad”. I den nationella rankingen för upphandling placerar sig Nynäshamn på plats 28. Området bygglov ges ett fortsatt högt betyg på 75, vilket är samma resultat som förgående år. Här är företagen som nöjdast med överenskomna tidsramar, engagemang och attityd.

Stor ökning för miljö- och hälsoskydd

Miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd utförs på uppdrag av Södertörns miljö- och hälsoskyddsförbund (Smohf). Genom ett långsiktigt och målinriktat förbättringsarbete som innefattat intervjuer och dialoger med företag i Nynäshamn, har miljö- och hälsoskyddsområdet förbättrat sitt betyg mest markant – från 62 (Godkänt) till 71 (Högt). Även livsmedelskontroll och serveringstillstånd ges ett högt betyg på 74 respektive 77. Extra nöjda är företagen med bemötande och kompetens hos Södertörns miljö- och hälsoskyddsförbund.

– Det är fantastiskt roligt att företagen i Nynäshamns kommun upplever en sådan positiv förändring av den service vi ger i vår handläggning! Hela förbundet har ett stort fokus på just serviceperspektivet, där vi med kontinuerliga förbättringar hela tiden vill förbättra sättet vi utför vårt uppdrag med företagare och allmänheten i fokus, säger Jens Möller, förbundschef Södertörns miljö- och hälsoskyddsförbund.

Tabell

Hur går mätningen till?

Företag, ideella föreningar, privatpersoner och offentliga organisationer som varit i kontakt med kommunen får efter avslutat ärende möjlighet att utvärdera upplevelsen. I enkäten ställs frågor om hur kunden upplevt kommunens hantering av ärendet. Genom en frisvarsfråga finns också möjligheten att lämna synpunkter och tips på hur kommunens service kan förbättras. Enkätsvaren går till en, från kommunen oberoende, konsult vilket innebär att enkätsvaren är helt anonyma. Kommunen tar del av resultaten i bearbetad form via ett webbverktyg, en fördjupad kommunrapport och genom SKL:s rapport Öppna jämförelser Företagsklimat - En servicemätning av kommunernas myndighetsutövning, där kommunerna som deltar i undersökningen jämförs med varandra.