Ikon för funktionen lyssna på webbplatsen

Trygghetslarm

Ett trygghetslarm kan hjälpa dig att känna dig trygg hemma. Genom larmet får du snabbt kontakt med personal dygnet runt.

Du kan ha på dig larmknappen dygnet runt, även när du duschar eftersom den tål vatten. Du bär larmet som ett armband eller halsband och du aktiverar det med en knapptryckning. Du bör inte ta med dig trygghetslarmet om du reser bort eller har en längre sjukhusvistelse.

Vanliga frågor och svar om trygghetslarm

Hur får jag ett trygghetslarm?

Du kan anmäla behov av trygghetslarm både muntligt och skriftligt. Vill du göra en skriftlig anmälan kan du hämta blanketten i kommunens Kontaktcenter på Stadshusplatsen 1.

Vill du göra en muntlig anmälan gör du det direkt till en biståndshandläggare.

Vad händer när jag larmar?

Genom att trycka på larmknappen, kommer du i kontakt med den larmcentral som Nynäshamns kommun är ansluten till. När du larmat kan du prata med en person utan att lyfta telefonluren och du hörs så länge du befinner dig i bostaden. Trygghetslarmet är ett inomhuslarm som fungerar inomhus. Om du kommer åt larmknappen utanför din bostad blir det ett ”tyst” larm till larmcentralen som då inte kan ha talkontakt med dig.

När kan jag larma?

Du larmar när du behöver hjälp vid oväntade händelser som för dig innebär otrygghet såsom hjälp med toalettbesök, om du har ramlat, mår dåligt etc. Naturligtvis kan du ringa till SOS Alarm (telefon 112) även om du har trygghetstelefon.

Vad kostar ett trygghetslarm?

Månadskostnaden för ett trygghetslarm är 245 kronor. Programmering av larmet och installation ingår. Inga övriga kostnader tillkommer.

Behöver jag lämna en nyckel? 

Du måste lämna nycklar till din bostad till den som installerar trygghetslarmet. Du får också skriva på en nyckelkvittens. Din nyckel förvaras inlåst i ett säkerhetsskåp.

Vad gör jag om något är fel med larmet?

Om trygghetstelefonen inte fungerar som den ska eller om du vill fråga om något kontakta Larmpatrullen, telefon 08-520 738 08.

Vad händer om jag flyttar?

Vid byte av adress/flytt ska kommunens biståndshandläggare kontaktas, telefon 08-520 680 00.

Ring även Trygghetspatrullen på 08-520 738 08, så att du kan lämna nyckel till din nya bostad och även få tillbaka nyckeln till din gamla bostad.

Vad gör jag om jag inte vill ha kvar larmet?

Om du inte behöver trygghetslarmet ska du eller dina närstående ta kontakt med din biståndshandläggare. Har du inte numret till din biståndshandläggare kan du ringa till kommunens kontakcenter på telefon 08-520 680 00 och be dem koppla dig till rätt person. Trygghetslarmet är personligt och kan inte överlåtas till annan person.

Vid uppsägning ska trygghetslarmet, larmknapp och annan utrustning som är kopplat till larmet lämnas tillbaka. I samband med återlämnande av trygghetslarmet får du tillbaka din nyckel. För återlämnande kontakta Trygghetspatrullen på 08-520 738 08.

Sidan granskad 2020-05-14

Sidansvarig:

Nynäshamns kommun 

Bild för besökadress

Stadshusplatsen 1

Bild för postadress

149 81 Nynäshamn

Nynäshamns kommun
Stadshusplatsen 1
149 81 Nynäshamn

växel 08-520 680 00
fax 08-520 140 08

kommunstyrelsen@nynashamn.se

Journummer
Hitta hitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Om webbplatsen

Kommunens logotyp