Lyssna på sidan Lyssna

Klagomål på skolverksamheten

I den nya skollagen, som började gälla 1 juli 2011 anges det att kommunen ska ha rutiner för klagomål på skolverksamheten. Här hittar du mer information och blanketter för det.

Enligt skollagen ska det även finnas skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. Lagen gäller alla skolformer - förskola, grundskola, särskola och gymnasium.

Så här går det till

Klagomål kommer in till barn- och utbildningsnämnden som registrerar ärendet och skickar vidare till berörd skola/förskola eller till någon centralt att svara inom tio dagar.

Även om personen som lämnat klagomål valt att vara anonym vill vi ha in svar för att redovisa till nämnd.

Nämndsekreterare gör en sammanställning på inkomna klagomål, när det besvarats och vad det handlar om, till politikerna i barn- och utbildningsnämnden. Om politikerna vill ta del av vad klagomålen handlar om finns de i en pärm hos nämndsekreteteren. Inget finns digitalt registerat.

Ett led i rutinen och för att få den att fungera är att få in alla klagomål skriftligt.

Sidan granskad 2020-08-26

Sidansvarig:

Nynäshamns kommun 

Bild för besökadress

Stadshusplatsen 1

Bild för postadress

149 81 Nynäshamn

Nynäshamns kommun
Stadshusplatsen 1
149 81 Nynäshamn

växel 08-520 680 00
fax 08-520 140 08

kommunstyrelsen@nynashamn.se

Journummer
Hitta hitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Om webbplatsen

Kommunens logotyp