Lyssna på sidan Lyssna

Om corona på lätt svenska

Coronaviruset sprids just nu i samhället. Här kan du läsa mer om det.

Vad är coronaviruset?

Corona är ett virus. Viruset kan göra folk sjuka. De som bli sjuka får en sjukdom. Den heter covid-19.

Hur smittar viruset?

Viruset smittar lätt mellan människor. När en sjuk person nyser eller hostar sprider sig viruset med små droppar i luften. Dropparna faller mot marken. Men om du står nära kan du få droppar på dig. Då kan du bli smittad.

Det är lätt att få virus på händerna. Till exempel om du tar på ett handtag till en dörr som en smittad person nyligen tagit på. Därför ska du inte ta på ditt ansikte med händerna. Då kan viruset komma in i kroppen genom ögonen, näsan eller munnen.

Vilka symptom ger sjukdomen?

De allra flesta får en vanlig förkylning. De kan få feber och hosta och lite ont när de andas. De flesta blir friska ganska snabbt. Men en del kan bli allvarligt sjuka. Några få personer riskerar att dö. Det är ofta gamla människor. Eller personer som redan har problem med lungorna eller hjärtat. Därför är det viktigt att inte träffa gamla personer nu när viruset sprider sig. Det gäller alla i Sverige.

En del människor märker knappt att de är sjuka. Men de kan ändå smitta andra människor.

Vad ska jag göra om jag känner mig sjuk?

Stanna hemma så länge du är sjuk. När du blivit frisk ska du stanna hemma i två dagar till. Sedan kan du gå ut igen. Annars finns risk att du smittar någon annan. Den personen kan bli allvarligt sjuk, även om du bara är lite förkyld.

Vad ska jag göra för att inte bli sjuk?

  • Tvätta händerna med tvål och vatten. Tvätta dem noga och ofta.
  • Ta inte i ansiktet med händerna.
  • Nys och hosta i ditt armveck. Inte i dina händer.
  • Var inte på en plats där det finns många människor.
  • Det bästa är att inte resa just nu.
  • Om du känner dig sjuk kan du ringa 1177.
  • Om du har frågor om viruset ska du ringa 113 13.
 

Film om hur du tvättar händerna

Sidan granskad 2020-03-26

Sidansvarig:

Nynäshamns kommun 

Bild för besökadress

Stadshusplatsen 1

Bild för postadress

149 81 Nynäshamn

Nynäshamns kommun
Stadshusplatsen 1
149 81 Nynäshamn

växel 08-520 680 00
fax 08-520 140 08

kommunstyrelsen@nynashamn.se

Journummer
Hitta hitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Om webbplatsen

Kommunens logotyp