Ikon för funktionen lyssna på webbplatsen
2018-06-14

Unikt samarbete mellan storklubben

AC Milan och Nynäshamns kommun - professionell fotbollssatsning för
högstadieelever

Nynäshamns kommun har ingått ett avtal med italienska AC Milan Academy som innebär att Vanstaskolan i Ösmo startar en fotbollsprofil i höst. De antagna eleverna kommer att erbjudas professionellt ledda träningar under hela läsåret.
Vanstaskolan är den enda skolan i Skandinavien som samarbetar med AC Milan Academy.

- Att vi ska samarbeta med AC Milan känns fantastiskt. Det finns en stark och god fotbollskultur i Nynäshamn och att kunna erbjuda fotbollsintresserade
elever en så här bra chans till personlig utveckling är spännande, säger Johan
Augustsson (S) ordförande i barn- och utbildningsnämnden i Nynäshamn.

Totalt kommer 45 elever att erbjudas specialträning upp till fyra gånger per vecka. Platserna kommer att fördelas jämnt i årskurserna 7, 8 och 9 och uttagningar kommer att genomföras under sommaren. Ansvarig för uttagning, träning och upplägg är AC Milan Academys huvudtränare Filip Goethals.

- AC Milan Academy är ett program som finns på närmare 100 platser över hela världen men Nynäshamn är enda platsen i Skandinavien. Upplägget erbjuder unika metoder för ungdomar att utvecklas och ger också AC Milan en god överblick inför framtida rekryteringar, säger Filip Goethals.

Träningen, som erbjuds i direkt anslutning till ordinarie skoltid, kommer huvudsakligen att vara förlagd till Ösmo IP.

- Att införa en fotbollsprofil på Vanstaskolan bidrar till ökad attraktivitet för skolan och området, säger Lina Axelsson Kihlblom, förvaltningschef på barn- och utbildningsförvaltningen.

Vanstaskolans fotbollsprofil inleds i samband med skolstarten höstterminen 2018.

För mer information kontakta gärna:
Johan Augustsson (S), ordförande barn- och utbildningsnämnden i Nynäshamn, 076-125 81 53, johan.augustsson@nynashamn.se

Sex män står uppradade intill varandra.

Från vänster: Magnus Prior, rektor Vanstaskolan, Johan Augustsson (S), ordförande barn- och utbildningsnämnden, Daniele Massaro, tidigare spelare AC Milan, Filip Goethals, akademichef AC Milan Academy Sverige, Alessandro Gianni, internationell akademichef AC Milan Academy,Mauro Bertoni, teknisk akademidirektör/besökande hjälptränare Vanstaskolan.

Sidan granskad 2018-06-14

Sidansvarig:

Nynäshamns kommun

Bild för besökadress

Stadshusplatsen 1

Bild för postadress

149 81 Nynäshamn

Nynäshamns kommun
Stadshusplatsen 1
149 81 Nynäshamn

växel 08-520 680 00
fax 08-520 140 08