Ikon för funktionen lyssna på webbplatsen
2019-04-05

Lyckad företagarträff om framgång genom sociala medier

83 procent av befolkningen använder sociala medier – chansen att nå till exempel potentiella kunder genom digital synlighet är alltså ganska stor. Därför bjöd vi in Nynäshamnsföretagarna till en tematräff om just framgång genom sociala medier.

Kvällen inleddes som sig bör med ett härligt sorl och nätverkande företagarna emellan. Näringslivschef Jonas Karlsson inledde sedan programmet med en tillbakablick på utvecklingen av sin egen och Nynäshamns kommuns närvaro i sociala medier. Vi kunde konstatera att det har hänt en hel del.

Därefter klev Nina Asp, Nynäshamnare och proffs på sociala medier, upp på scen och gav oss en inspirerande och kunskapshöjande presentation. Hon guidade oss genom digitala trender, gav oss tips på hur vi kan mäta och följa upp resultaten av arbetet och gav oss framgångsrika exempel!

Från fyra lokala företagare – Körunda hotell och konferens, Fröken Friberg, Skärgårdshotellet – fick vi sedan höra om deras digitala framgångsresor och hur de använder sig av sociala medier.

Konkreta tips som vi fick under kvällen

  • Använd gemensamma "hashtags". Genom att tagga våra inlägg med till exempel "nynäshamn", "welovenynashamn", "nynäshamnväxer", "nynäshamnscentrum" samlar vi allt som rör Nynäshamn i ett och samma flöde. Vi visar på mångfald och kreativitet och bygger Nynäshamns platsvarumärke tillsammans. Genom att använda "hashtags" får dina inlägg också bättre spridning.
  • Leta upp "hashtags" som är relevanta för ditt företag och gilla och kommentera bilder med den "hashtagen" för ökad synlighet.
  • Gästspela i varandras flöde. Att någon annan uppmärksammar ens produkter kan idag ge större trovärdighet än om företaget som säljer produkten gör det själv. Bli varandras "influencers".
  • Få dina följare att även stötta andra Nynäshamnsföretagares konton. Sprid kunskapen om varandra i flödena – det vinner alla på i längden!
  • Var en aktiv "gillare". Gilla varandras inlägg, var engagerad och intresserad. Prata och svara dina följare både i dina egna kanaler och i andras där ditt varumärke eller företag passar in.
  • "Done is better than perfect". Sätt inte så stor press på varje inlägg. Uppdatera när det sker och bakom kulisserna – men blanda upp med genomtänkta inlägg som du lägger ner mer tid på.
  • Använd utvärderingsverktyg! Facebook samlar statistik men finns även bra betalalternativ, till exempel "Iconosquare". Här kan du även se när dina följare är aktiva och på så sätt veta vilken tidpunkt du bör publicera dina inlägg.
  • Ha ett syfte och en strategi med dina inlägg gör kanalval som gör sig bäst för din målgrupp och dina produkter.
  • En högre frekvens, kvalitet och närvaro på ditt innehåll ökar dina chanser till att just dina konton blir extra intressanta att följa.

Du hittar Ninas presentation under rubriken Länkar.

Flera företagarträffar om sociala medier

Intresset för gårdagens tematräff var stort. Därför planerar vi att fortsätta erbjuda träffar med samma tema men med olika inriktningar. Om ni har förslag eller önskemål får ni gärna höra av er till oss på Tillväxtavdelningen. Kontaktuppgifter finns under rubriken kontakt.

Tipsa någon om den här sidan via:

Sidan granskad 2019-05-02

Sidansvarig:

Nynäshamns kommun 

Bild för besökadress

Stadshusplatsen 1

Bild för postadress

149 81 Nynäshamn

Nynäshamns kommun
Stadshusplatsen 1
149 81 Nynäshamn

växel 08-520 680 00
fax 08-520 140 08

kontaktcenter@nynashamn.se

Journummer
Hitta hitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Om webbplatsen

Kommunens logotyp