Ikon för funktionen lyssna på webbplatsen
2019-04-23

Företagare ger bygglov bättre betyg

Bygglov får bättre betyg av företagarna i årets nöjd-kund-index. Nu står e-tjänster och tydligare information på att-göra-listan.

Resultatet av årets nöjd-kund-index som bland annat vänder sig till kommunens företagare presenterades i början av april. Undersökningen visar att företagarna har blivit mer nöjda med kommunens service. Ett av områdena där pendeln har vänt från nedåtgående till uppåtgående är bygglov.

– Att trenden pekar uppåt är otroligt roligt. Under 2019 har vi dessutom klarat den lagstadgade handläggningstiden för de allra flesta bygglovsärenden med god marginal, så jag ser väldigt positivt på framtiden, säger Malchaz Mikadze, bygglovschef.

– Nu arbetar vi vidare i samma riktning med fokus på att ta fram e-tjänster som ska göra det enklare och tydligare för den som söker bygglov. Vi behöver också arbeta vidare med vår information på webben. Idag är det väldigt många ärenden som behöver kompletteras innan vi kan göra en bedömning, vilket gör att det tar längre tid för den som vill bygga något. Många vill också ha mer stöd och råd under processen än vad vi klarar av att hantera idag. Därför behöver vi bli tydligare i vår kommunikation, fortsätter Malchaz Mikadze.

Så har bygglov arbetat

  • Förändrat arbetssätt med arbete i team
  • Snabbare första bedömning av ärenden
  • Samarbete med kontaktcenter som besvarar frågor om hur det går till att söka bygglov
  • Kvällsöppet med möjlighet att träffa bygglovshandläggare en dag i veckan
  • Konsultstöd för de ärenden som legat på hög

Tipsa någon om den här sidan via:

Sidan granskad 2019-04-18

Sidansvarig:

Nynäshamns kommun 

Bild för besökadress

Stadshusplatsen 1

Bild för postadress

149 81 Nynäshamn

Nynäshamns kommun
Stadshusplatsen 1
149 81 Nynäshamn

växel 08-520 680 00
fax 08-520 140 08

kontaktcenter@nynashamn.se

Journummer
Hitta hitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Om webbplatsen

Kommunens logotyp