Här hittar du information om din faktura för vatten och avlopp och olika alterntiv för fakturering.
Guide: så läser du din VA-faktura.
Fakturan för vattenförbrukning kommer var tredje månad. Kontakta kundtjänst för vatten och avlopp om du vill ha månadsfakturering istället.
Med e-faktura får du dina räkningar direkt till din internetbank och slipper få pappersräkningar i brevlådan.
Läs mer och anmäl e-faktura här.
Om du väljer att betala via autogiro dras pengarna automatiskt från ditt konto varje månad.
Det går också bra att kontakta kundtjänst och beställa en autogiroblankett.
Hur mycket du betalar beror på din vattenförbrukning. Det är därför viktigt att du läser av din vattenmätare och rapporterar in mätarställningen till oss. Du måste läsa av vattenmätaren minst en gång per år, men vi rekommenderar att du läser av den en gång per kvartal. På så sätt betalar du bara för det vatten du förbrukar. Du får dessutom koll på om du skulle ha onormalt hög vattenförbrukning som kan bero på till exempel en rinnande toalett eller en kran som står och läcker.
Rapportera in mätarställningen.
Om fakturan inte har betalats skickas en påminnelse ut 7 dagar efter förfallodatumet.
14 dagar efter påminnelsen skickas fakturan till inkassobolag där det tillkommer en kostnad på 180 kronor.
Om du betalar efter förfallodatum debiteras alltid dröjsmålsränta. Det gäller även om du har fått uppskov på fakturan.
När du ska flytta behöver du anmäla din nya adress till oss och göra en slutavläsning av din vattenmätare. Mer information om flyttanmälan vid ägarbyte.
Krediteringen regleras vanligtvis på nästkommande faktura. Önskar du få pengarna utbetalda kontaktar du kundtjänst för vatten och avlopp och anger ett konto för inbetalning.
Nynäshamns kommun
Stadshusplatsen 1
149 81 Nynäshamn
växel 08-520 680 00
fax 08-520 140 08