Ikon för funktionen lyssna på webbplatsen

Vatten och avlopp

Kommunen ger dig rent dricksvatten i kranen och renar vattnet som du spolar ner i avloppet. Har du enskilt vatten eller avlopp måste du själv ansvara för att söka tillstånd och kontrollera vattnets kvalitet.

x

I Nynäshamns kommun är det VA-avdelningen som ansvarar för kommunens allmänna vatten och avloppsanläggningar. Vi producerar och levererar dricksvatten, avleder och renar avloppsvatten från abonnenterna och avleder dagvatten från gator, vägar allmänna platser och våra abonnenters fastigheter.

Du som har enskilt vatten eller avlopp måste själv ansvara för att söka tillstånd och kontrollera vattnets kvalitet. Via VA-rådgivningen kan du få råd om enskilt vatten och avlopp.

Vanliga frågor och svar om vatten och avlopp

Har jag hårt eller mjukt vatten?

Vattnets hårdhet i Nynäshamns kommun

Plats

pH-värde

Hårdhet

Nynäshamns och Ösmo tätort,
Segersäng by, Lidatorp samt Älby industriområde

pH 8,5

4°dH, mjukt vatten

Sunnerby, Marsta, Ristomta och Grödby

pH 8,0 - 8,3

6°dH, medelhårt vatten

< 5°dH = mjukt vatten
5 - 10°dH = medelhårt vatten
> 10°dH = hårt vatten

Vad gör jag vid stopp i avloppet?

Vad gör jag om jag har en vattenläcka?

Det är du som fastighetsägare som ansvarar för ledningarna fram till kommunens ledningar i gatan. Om det är stopp i ditt eget avlopp på din fastighet kontaktar du en privat rörmokare. Kommunen ansvarar enbart för de kommunala ledningarna i gatan.

Vad gör jag om jag har en vattenläcka?

Det är du som fastighetsägare som ansvarar för ledningarna fram till kommunens ledningar i gatan. Om du har en vattenläcka på din fastighet kontaktar du en privat rörmokare. Kommunen ansvarar enbart för de kommunala ledningarna i gatan.

Hur gör jag om jag ska flytta?

När du ska flytta behöver du anmäla din nya adress till oss och göra en slutavläsning av din vattenmätare. Slutavläsningen görs tillsammans med den nya ägaren på tillträdesdagen. Slutfakturan skickas därefter till din nya adress.

Om du har köpt en ny bostad är det den tidigare fastighetsägaren som ansvarar för att lämna in en flyttanmälan med uppgifter om att du är ny fastighetsägare.

Här hittar du blankett för flyttanmälan och mer information.

Vad betyder uppgifterna på min faktura?

Här hittar du information om hur du läser din VA-faktura.

Jag vill betala via autogiro, månadsfakturera eller betala med e-faktura hur gör jag?

Här hittar du information om vad som gäller för olika betalningslösningar.

Var kan jag få svar på frågor enskilt vatten och avlopp?

VA-rådgivningen är en kostnadsfri och opartisk tjänst för dig som har eller planerar för eget enskilt avlopp eller vatten i Nynäshamns kommun.
VA-rådgivningens webbsidorlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kan jag ansluta min fastighet till kommunalt VA? Vad kostar det?

För att få tillgång till kommunalt vatten och avlopp måste din fastighet ligga inom verksamhetsområdet för vatten och avlopp.

Du betalar en engångsavgift för att få ansluta din fastighet till det kommunala ledningsnätet. Anläggningsavgiften beräknas utifrån förbindelsepunkt, antal servisledningar, tomtyta och lägenhetsantal enligt gällande VA-taxa.

Anläggningsavgift för kommunalt vatten och avlopp.

Jag ska ansluta till kommunalt VA, hur fungerar det?

När du ska ansluta till kommunalt vatten och avlopp ska du göra en servisanmälan. Här kan du läsa mer om att ansluta till kommunalt VA och göra en servisanmälan.

Mitt vatten är brunt eller grått, varför?

Grått vatten beror på att det är luft i ledningarna. Brunt vatten beror på att avlagringar har lossnat från ledningarna. Det är inte hälsofarligt, spola i kranen cirka 15 minuter tills vattnet är klart igen. Om vattnet fortfarande är missfärgat, kontakta VA-kundtjänst.

Har kommunen rätt att stänga av mitt vatten?

Ja, kommunen har rätt att stänga av ditt vatten för bland annat reparationer och kontroll.

Vad gör jag om vattnet luktar och smakar konstigt?

Kontakta VA-avdelningen eller Södertörns miljö- och hälsoskyddsförbund.

  • Nynäshamns kommun 08-520 680 00 (växel)
  • VA kundtjänst 08-520 689 90
  • Södertörns miljö- och hälsoskyddsförbund 08-606 93 00 (växel)
  • Jourtelefon 08-520 117 45

Dricksvatten är ett av de mest kontrollerade av våra livsmedel. Om det upptäcks fel på dricksvatten som kan medföra hälsorisker, går kommunen omdelbart ut med information via kommunens webbplats och via Sveriges Radio.

Sidan granskad 2019-09-16

Sidansvarig:

Nynäshamns kommun 

Bild för besökadress

Stadshusplatsen 1

Bild för postadress

149 81 Nynäshamn

Nynäshamns kommun
Stadshusplatsen 1
149 81 Nynäshamn

växel 08-520 680 00
fax 08-520 140 08

kontaktcenter@nynashamn.se

Journummer
Hitta hitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Om webbplatsen

Kommunens logotyp