Ikon för funktionen lyssna på webbplatsen

Kontakta bygglov

Bygglov bygger om

För att öka tillgängligheten och förbättra nöjdheten ser vi just nu över våra rutiner och arbetssätt. Det kan innebära att vissa bygglov- och strandskyddsärenden tillfälligtvis får längre handläggningstid. Vi hoppas på förståelse för detta.

Vägledning inför ansökan om bygglov

Kontakta kontaktcenter för vägledning och allmän information inför din bygglovansökan samt hjälp med att hitta de blanketter du behöver.
08-520 680 00
kontaktcenter@nynashamn.se

Boka tid för vägledning på plats

Du kan också boka tid för vägledning inför ansökan om bygglov. Då får du träffa en bygglovhandläggare på plats i kontaktcenter i kommunhuset i Nynäshamn. Boka tid för vägledning på plats.

Skicka in handlingar

Handlingar i pågående och nya ärenden skickar du till:

Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen
Nynäshamns kommun
149 81 Nynäshamn

eller digitalt till: miljo-och-samhallsbyggnadsnamnden@nynashamn.se

Vänligen ange fastighetsbeteckning och diarienummer på handlingarna.

Kontakt i pågående ärenden

Kontakt med din handläggare i pågående ärende sker i första hand via mejl till din handläggare, eller i mån av tid via telefon. I andra hand fyll i formuläret så kontaktar vi dig så snart som möjligt. Du kan alltid kontakta bygglovkoordinatorerna under telefontiderna för mer information om ditt ärende.

Telefontid Bygglovkoordinator

Tisdag och fredag: kl. 9-10
Onsdag: kl. 14-15
Torsdag: kl.10-11
08-520 680 00

Följ ditt pågående byggärende

Följ länken för att se status i ditt ärende: www.nynashamn.se/diariumlänk till annan webbplats. Ange fastighetsbeteckning eller diarienummer i formatet MSN/201X/XXXX/XXX samt eventuell bokstav vid sökningen. Observera att händelser som är under arbete inte syns i webbdiariet.

Upplysning

All skriftlig kommunikation med Nynäshamns kommun; e-post, vanlig post eller fax, blir allmän handling. I och med att du skickat in ett e-postmeddelande till kommunen eller fyller i formuläret kommer kommunen även att behandla vissa personuppgifter om dig.
Läs mer om hantering av personuppgifter här:
https://www.nynashamn.se/GDPR







Vanliga frågor och svar

Hur lång tid tar det innan beslut kan fattas?

Det beror på hur lång tid det tar innan ärendet är komplett för att kunna fatta beslut och vilken typ av process ärendet behöver gå igenom. Läs mer om lagstadgad handläggningstid för lov, anmälan och förhandsbesked, här finns mer information om strandskyddsprocessen.

Vad kostar det?

Det beror på vilken åtgärd det gäller. Avgifterna är baserade på en taxa som är beslutad av kommunfullmäktige. Taxan och exempel på några av de vanligaste åtgärderna och dess avgifter finns här.

Räcker det med en anmälningsblankett för att bygga ett Attefallshus eller en Attefallstillbyggnad?

Nej, det behövs fler handlingar än en anmälningsblankett. Det behövs handlingar som redovisar bland annat mått, placering, utseende och konstruktion av åtgärden. Läs mer om olika bygglovbefriade åtgärder här. Ta hjälp av checklista och exempelritningar inför inlämning av din anmälan.

Sidan granskad 2019-02-14

Sidansvarig:

Nynäshamns kommun 

Bild för besökadress

Stadshusplatsen 1

Bild för postadress

149 81 Nynäshamn

Nynäshamns kommun
Stadshusplatsen 1
149 81 Nynäshamn

växel 08-520 680 00
fax 08-520 140 08

kontaktcenter@nynashamn.se

Journummer
Hitta hitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Om webbplatsen

twitterfrågeln i blått

Följ oss på Twitter @Nynashamnkommunlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Logotyp för RSS
Kommunens logotyp