Ikon för funktionen lyssna på webbplatsen
Vy över ängar mellan Aska och Åvik i Sorunda

Torö stenstrand

På Torös sydvästra udde ligger Sveriges absolut bästa surfingstrand, Torö Stenstrand. Förhållandet mellan lågtryck, vindar och havsdjup skapar vågor i världsklass. Stranden är dessutom en väldigt populär badplats och ett perfekt utflyktsmål att åka till med familjen. Varför inte ta en picknick en härlig sommardag.

Bilväg med träd på sidorna

Den vackra vägen mot Ankarudden. Foto: Theodor Colbing

Vi tog buss 852 från Nynäshamns station ut mot Torö. Matsäcken var packad och klar. Solen sken och vindstyrkan var lagom hård – perfekta förutsättningar för en dag på Torö Stenstrand. Torös vackra landskap gjorde resan dit till något mer än bara en busstur. Vi klev av vid Herrhamra busshållplats. När bussen åkt stod vi kvar och beundrade Torös vackraste väg, enligt oss i alla fall.

Sedan började vi röra oss mot stenstranden. Vi gick tillbaka en bit till Herrhamra-skylten, där tog vi vänster. Det knastrade under skorna när vi gick på grusvägen och fåglarna kvittrade från skogen runt omkring oss. Då det är en liten promenad till stenstranden kan du passa på att ta med dig kameran, eller varför inte hunden?

En stor, vit fjäder med stranden och vattnet i bakgrunden

En vacker fjäder med stranden i bakgrunden. Foto: Ellinor Lagerberg

När vi kom fram hade hungern slagit till och vi satte oss på en av många stenar. Vi åt vår matsäck till bruset av vågorna med havet glimrandes framför oss. En kitesurfare dansade bland vågorna en bit ut. Torö Stenstrand är verkligen en magisk strand. Den fria horisonten ger en sådan frihetskänsla. När man väl har kommit vill man inte åka därifrån.

Stora vågor rullar in och bryter mot stenarna.

Vågorna rullar in över Torö Stenstrand. Foto: Theodor Colbing

fax 08-520 140 08

kommunstyrelsen@nynashamn.se

Journummer
Hitta hitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Om webbplatsen

twitterfrågeln i blått

Följ oss på Twitter @Nynashamnkommunlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster