Ikon för funktionen lyssna på webbplatsen
2015-09-16

Internt arbete ska ge bättre betyg

Nynäshamns kommun tappar tre placeringar i Svenskt näringslivs ranking av företagsklimatet som publicerades under tisdagen. – Det vi framför allt ska koncentrera oss på det närmaste året är att bli bättre på service och bemötande gentemot företagarna, säger Nynäshamns kommuns näringslivschef Jonas Karlsson.

Nynäshamns kommun har påbörjat ett internt arbete där bättre service och bemötande gentemot kommunens företagare står i fokus. Arbetet har redan gett positivt resultat i Sveriges kommuner och landstings och Stockholm business Alliance serviceunderökning ”nöjd-kund-index” där Nynäshamns kommuns betyg har förbättrats rejält.  Det interna arbetet har dock inte slagit igenom i Svenskt näringslivs ranking av företagsklimatet där Nynäshamns kommun sjunker tre placeringar i år jämfört med förra undersökningen.

Långsiktigt och målinriktat arbete pågår

– Nynäshamns kommun har fortfarande mycket att göra vad gäller service och bemötande gentemot företagarna. Det är ingen quick fix att ändra företagsklimatet så vi fortsätter att arbeta på den inslagna vägen med ett långsiktigt och målinriktat arbete. Om några år kommer arbetet att visa sig även i Svenskt näringslivs attitydundersökning. Det är jag helt säker på, säger Jonas Karlsson.

Delar av arbetet som pågår

Delar av det arbete som Nynäshamns kommun har påbörjat är:

  • Utbildningen Förenkla helt enkelt.  Alla kommunens tjänstemän som träffar företagare i arbetet har gått en flerstegsutbildning med fokus på service.
  • En Företaglotsgrupp har bildats. Om en företagare behöver hjälp av fler än en person på kommunen erbjuds företagaren att träffa alla samtidigt.
  • Nynäshamns rådslag har ändrats. Vid årets möte fredag 18 september är alla företagare välkomna för att komma med synpunkter och förslag gällande företagsklimatet. Tidigare år har ett urval av företagare samt tjänstemän från kommunen och politiker deltagit. Mötet ska mynna ut i en handlingsplan för år 2016.
  • Ett nytt kontaktcenter är på gång. I Kontaktcenter ska företagare och andra invånare få information och vägledning, kunna ställa frågor om sina ärenden och även få beslut i enklare ärenden.

I Svenskt näringslivs ranking av företagsklimatet har 97 av kommunens 2 700 företagare svarat.

Under rubriken Länkar finns länk till Svenskt näringslivs undersökningen. Där finns även länk till tidigare nyhet om serviceundersökningen ”nöjd-kund-index”.

Text: Åsa Ericsson

Tipsa någon om den här sidan via:

Sidan granskad 2015-09-17
Sidansvarig: Åsa Ericsson

Nynäshamns kommun 

Bild för besökadress

Stadshusplatsen 1

Bild för postadress

149 81 Nynäshamn

Nynäshamns kommun
Stadshusplatsen 1
149 81 Nynäshamn

växel 08-520 680 00
fax 08-520 140 08

kommunstyrelsen@nynashamn.se

Journummer
Hitta hitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Om webbplatsen

twitterfrågeln i blått

Följ oss på Twitter @Nynashamnkommunlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Logotyp för RSS
Kommunens logotyp