2015-05-18

Hundratusentals kronor till kultur i skolan

Nynäshamns kommun får 600 000 kronor i så kallat Skapande skolabidrag från Kulturrådet. Pengarna ska gå till mer kultur i skolan för alla elever från förskoleklass till och med årskurs nio.

Skapande skola är en satsning på mer kultur i skolan som syftar till att stärka samverkan mellan skolan och det professionella kulturlivet. Målet är att eleverna ska få tillgång till kulturens alla uttrycksformer och att deras möjligheter till eget skapande ökar.

Brett utbud av kultur

Nynäshamns kommun ska använda pengarna till ett brett utbud av kultur under läsåret 2015-2016.

– Kultur kommer att gå som en röd tråd (bra sammanhang) genom hela grundskolan. Eleverna kommer både att få uppleva professionell kultur och få skapa ännu mer själva. Alla elever kommer att få möta teater, dans, film, litteratur, musik och annan kultur samt ges möjlighet till eget skapande. Pengarna blir verkligen ett lyft för kulturen i skolan, säger skolchef Eva Lundin.

Ny kulturplan

Samtidigt som kultursatsningen i skolan arbetar Nynäshamns kommun med att ta fram en ny kulturplan. Tanken med planen är att utveckla kulturen inom områden som är viktiga för kommuninvånare och att genom att lyfta fram kulturen öka kommunens attraktionskraft som plats att bo, verka och leva i.

Text: Åsa Ericsson
Foto startsidan: Scandinav bildbyrå

Tipsa någon om den här sidan via:

Sidan granskad 2017-07-06
Sidansvarig: Åsa Ericsson

Nynäshamns kommun  ●  Stadshusplatsen 1  ●  149 81 Nynäshamn  ●  växel: 08-520 680 00  ●  fax: 08-520 140 08  
e-post: kontaktcenter@nynashamn.se  ●  Hitta hitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönsterJournummerOm webbplatsen ● RSS

Nynäshamns kommun
Stadshusplatsen 1
149 81 Nynäshamn

växel 08-520 680 00
fax 08-520 140 08

kontaktcenter@nynashamn.se

Journummer
Hitta hitlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
Om webbplatsen

twitterfrågeln i blått

Följ oss på Twitter @Nynashamnkommunlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Logotyp för RSS
Kommunens logotyp